6 Kecederaan Lutut Yang Biasa Kita Hadapi



6 Kecederaan lutut yang biasa kita hadapi tidak kira peringkat umur dan apa aktiviti yang dilakukan.



1. Arthritis

Arthritis adalah penyakit bersifat kronik dan berlaku seumur hidup dan biasanya menyerang lelaki dan wanita yang berusia di atas 55 tahun. Pesakit dengan Arthritis menderita pembengkakan dan simpulan pada sendi sehingga menyebabkan pergerakan tubuh menjadi sukar dan menyakitkan.


2. Kecederaan Ligamen

Terdapat empat ligamen di lutut yang terdedah kepada kecederaan :-

" Disebabkan Ligaman Cruciate Anterior (ACL) adalah salah satu daripada dua ligamen utama di lutut. Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin (tibia) dalam lutut. Kecederaan ACL adalah penyebab biasa kecacatan di lutut.


3. Kecederaan Rawan

Kerosakan tulang rawan adalah jenis yang agak biasa kecederaannya. Majoriti kes melibatkan sendi lutut. Gejala keroskan rawan termasuk bengkak dan sekit sendi.


4. Tendonitis

Tendinitis juga dikenali sebagai tendonitis, adalah keradangan tendon. Tendinitis adalah sejenis tendinopathy - penyakit tendon. Tendinosis adalah sama dengan tendinitis, tetapi memerlukan rawatan yang berbeza. Tendinitis merujuk kepada akut lebih besar (jangka pendek) kecederaan dengan keradangan.


5. Tempurung Lutut Terkehel

Terkehel patellar adalah kecederaan lutut, biasanya disebabkan oleh pukulan langsung atau sentuhan secara tiba-tiba pada kaki. Ia berlaku apabila patela ( tempurung lutut ) slip keluar dari kedudukan asal dalam alur patellofemoral dan secara amnya menyebabkan kesakitan yang hebat dengan bengkak lutut.


6. Baker's Cyst

Popliteal cyst, juga dikenali sebagai Baker's cyst, bengkak yang berisi cecair yang menyebabkan ketulan di belakang lutut, yang membawa kepada ketat dan pergerakan terhad, Cyst boleh menyakitkan apabila anda membengkok atau meluruskan lutut anda.